6458 sayılı Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu hükümleri uyarınca valilik tarafından alınan bir karardır. Uygulamada idari gözetim kararı valilik tarafından, İl göç idaresi tarafından verilmektedir. İdari gözetim kararı altına alınan yabancılar geri gönderme merkezlerinde tutulmaktadır.
Hakkında sınır dışı etme kararı alınanlardan; kaçma ve kaybolma riski bulunan, Türkiye’ye giriş veya çıkış kurallarını ihlal eden, sahte ya da asılsız belge kullanan, kabul edilebilir bir mazereti olmaksızın Türkiye’den çıkmaları için tanınan sürede çıkmayan, kamu düzeni, kamu güvenliği veya kamu sağlığı açısından tehdit oluşturanlar hakkında valilik tarafından idari gözetim kararı alınır ya da 57/A maddesi uyarınca idari gözetime alternatif yükümlülükler getirilir. Hakkında idari gözetim kararı alınan yabancılar, yakalamayı yapan kolluk birimince geri gönderme merkezlerine kırk sekiz saat içinde götürülür. m.57
İdari gözetim süresi en fazla 6 aylık süre ile verilmekte olup, gözetim altında tutulan yabancıdan kaynaklanan sebeplerle; en fazla 6 ay daha uzatılabilmektedir. Yani; idari gözetim süresi en fazla 1 yıla kadar sürebilmektedir.
İdari gözetim kararı verilmesi için gerekli şartlar nedir? Kimler hakkında idari gözetim kararı verilebilir? 6458 sayılı kanunun 57. maddesinde düzenlenmiş olmakla; hakkında sınır dışı etme kararı alınanlardan, kaçma ve kaybolma riski bulunan, Türkiye’ye giriş veya çıkış kurallarını ihlal eden, sahte ya da asılsız belge kullanan, kabul edilebilir bir mazereti olmaksızın Türkiye’den çıkmaları için tanınan sürede çıkmayan, kamu düzeni, kamu güvenliği veya kamu sağlığı açısından tehdit oluşturanlar hakkında valilik tarafından idari gözetim kararı verilebilmektedir.
İdari gözetim kararı veren mahkeme her ay kendiliğinden idari gözetim şartlarının devam edip etmediğini değerlendirir. İdari gözetim şartlarının ortadan kalktığının tespiti halinde kararı veren idare tarafından idari gözetimin kaldırılmasına ve yabancının salıverilmesine karar verilebilmektedir.
Tutuklu veya hükümlü olarak cezaevlerinde ya da idari gözetim altında
geri gönderme merkezinde tutulan yabancıların, buralarda geçirdikleri süreler ikamet izni süresinin ihlali sayılmamaktadır. m.26
İdari gözetim altına alınan kişi veya yasal temsilcisi ya da avukatı, idari gözetim kararına karşı sulh ceza hâkimine başvurabilir. Başvuru idari gözetimi durdurmaz. Dilekçenin idareye verilmesi hâlinde, dilekçe yetkili sulh ceza hâkimine derhâl ulaştırılır. Sulh ceza hâkimi incelemeyi beş gün içinde sonuçlandırır. Sulh ceza hâkiminin kararı kesindir. İdari gözetim altına alınan kişi veya yasal temsilcisi ya da avukatı, idari gözetim şartlarının ortadan kalktığı veya değiştiği iddiasıyla yeniden sulh ceza hâkimine başvurabilir. m.57
İdari gözetim kararına nasıl itiraz edilir sorusuyla sıklıkla karşılaşılmaktadır. Türkiye’de yabancıların korunmasına ilişkin yasal düzenlemeler bulunmaktadır. Yabancı hakları avukat iletişim için : http://fatmatugcebilgin.av.tr/iletisim/ İdari gözetim kararına itiraz avukat vasıtası ile yapılabileceği gibi, kişi tarafından veya kanuni temsilcisi tarafından da yapılabilmektedir.
İdari gözetim kararına karşı Sulh Ceza Hakimliği’ne yapılan itiraz 5 gün içinde değerlendirilmek zorundadır. İdari gözetim kararına karşı itiraz edilmiş olması, mahkemeye dilekçe vermiş olmak, idari gözetim kararını kendiliğinden kaldırmaz. Mahkemenin incelemesini yaparak salıverilmeye ilişkin karar vermesi gerekmektedir.
Sulh ceza hakimliğine yapılan itirazın reddedilmesinden sonra tekrar itiraz edilebilir mi? İdari gözetim kararına yapılan itiraz hakkında sulh ceza hakimliği tarafından verilen karar kesindir, bu karar karşı itiraz edilememektedir. İdari gözetim kararına itirazın reddine dair verilen karar kesin olmasına karşın; daha sonra idari gözetim şartlarının ortadan kalktığı veya değiştiği iddiasıyla tekrardan itiraz etmek, sulh ceza hakimliğine başvurmak mümkündür.
Sınır dışı etme kararı, valiliklerce resen veya Göç İdaresi Genel Müdürlüğü’nün talimatı üzerine; yabancının menşe ülkesine veya transit gideceği ülkeye ya da üçüncü bir ülkeye sınır dışı edilmesine ilişkin bir idari karardır. İdarenin sınır dışı etme kararının ilgili yabancıya, varsa kanuni temsilcisine veya avukatına tebliğ edilmesi gerekmektedir.
Hakkında sınır dışı etme kararı verilen yabancı 57. madddede belirtilen gerekçelerden birinin varlığı halinde idari gözetim altına alınabilmekte ve geri gönderme merkezlerinde tutulmaktadır.
Valilik tarafından verilen sınır dışı etme kararı ilgiliye, kanuni temsilcisine veya avukatına tebliğ edildikten itibaren 7 gün içerisinde idare mahkemesine başvurularak idari işlemin iptali talep edilebilmektedir. Sınır dışı kararına itiraz etmek için idare mahkemesine yapılan başvuru üzerine yargılama sonuçlanıncaya kadar ilgili yabancı sınır dışı edilmez. Bu sebeple; hakkında sınır dışı etme kararı verilen yabancı mahkemeye başvurduğunu ilgili idareye de bildirmelidir.
İdare mahkemesine yapılan sınır dışı etme kararına karşı başvurular 15 gün içerisinde sonuçlandırılır ve mahkemenin bu konuda vermiş olduğu karar kesindir. Bu sebeple sınır dışı etme kararına karşı yargı yoluna başvurmak isteyen yabancının hukuki destek almak için mutlaka yabancı hukuku alanında çalışan avukattan destek almasını önermekteyiz.
Sınır dışı kararına itiraz avukat, yabancı hukuku avukat ve deport kararına itiraz avukat için iletişime geçebilirsiniz: deport avukatı iletişim http://fatmatugcebilgin.av.tr/iletisim/
Vizenin geçerlilik süresi içinde yabancıyla ilgili sınır dışı etme kararı alınması hâlinde vize iptal edilmektedir.
Vatansız Kişi Kimlik Belgesine sahip kişiler kamu düzeni veya kamu güvenliği açısından ciddi tehdit oluşturmadıkları sürece sınır dışı
edilmezler. m.51.
Sınır dışı etme kararına karşı itiraz etmek isteyen yabancılar tarafından ilk akla gelen soru kimlerin sınır dışı edilebileceğidir. 6458 sayılı kanunun 54. maddesi kimler hakkında sınır dışı etme kararı verileceğini düzenlemiştir. İgili madde düzenlemesi;
Sınır dışı etme kararı alınacaklar :
MADDE 54 – (1) Aşağıda sayılan yabancılar hakkında sınır dışı etme kararı alınır:
a) 5237 sayılı Kanunun 59 uncu maddesi kapsamında sınır dışı edilmesi gerektiği değerlendirilenler
b) Terör örgütü yöneticisi, üyesi, destekleyicisi veya çıkar amaçlı suç örgütü yöneticisi, üyesi veya destekleyicisi olanlar
c) Türkiye’ye giriş, vize ve ikamet izinleri için yapılan işlemlerde gerçek dışı bilgi ve sahte belge kullananlar
ç) Türkiye’de bulunduğu süre zarfında geçimini meşru olmayan yollardan sağlayanlar
d) Kamu düzeni veya kamu güvenliği ya da kamu sağlığı açısından tehdit oluşturanlar
e) Vize veya vize muafiyeti süresini on günden fazla aşanlar veya vizesi iptal edilenler
f) İkamet izinleri iptal edilenler
g) İkamet izni bulunup da süresinin sona ermesinden itibaren kabul edilebilir gerekçesi olmadan ikamet izni süresini on günden fazla ihlal edenler
ğ) Çalışma izni olmadan çalıştığı tespit edilenler
h) Türkiye’ye yasal giriş veya Türkiye’den yasal çıkış hükümlerini ihlal edenler ya da bu hükümleri ihlale teşebbüs edenler (1)
ı) Hakkında Türkiye’ye giriş yasağı bulunmasına rağmen Türkiye’ye geldiği tespit edilenler
i) Uluslararası koruma başvurusu reddedilen, uluslararası korumadan hariçte tutulan, başvurusu kabul edilemez olarak değerlendirilen, başvurusunu geri çeken, başvurusu geri çekilmiş sayılan, uluslararası koruma statüleri sona eren veya iptal edilenlerden haklarında verilen
son karardan sonra bu Kanunun diğer hükümlerine göre Türkiye’de kalma hakkı bulunmayanlar
j) İkamet izni uzatma başvuruları reddedilenlerden, on gün içinde Türkiye’den çıkış yapmayanlar
k) (Ek: 3/10/2016-KHK-676/36 md. ; Aynen kabul: 1/2/2018-7070/31 md.)
Uluslararası kurum ve kuruluşlar tarafından tanımlanan terör örgütleriyle ilişkili olduğu değerlendirilenler
6458 sayılı kanunun 55. maddesi sınır dışı edilemeyecek olan yabancıları da belirtmiştir. 54 üncü madde kapsamında olsalar dahi, aşağıdaki yabancılar hakkında sınır dışı etme kararı alınmaz:
a) Sınır dışı edileceği ülkede ölüm cezasına, işkenceye, insanlık dışı ya da onur kırıcı ceza veya muameleye maruz kalacağı konusunda ciddi emare bulunanlar
b) Ciddi sağlık sorunları, yaş ve hamilelik durumu nedeniyle seyahat etmesi riskli görülenler
c) Hayati tehlike arz eden hastalıkları için tedavisi devam etmekte iken sınır dışı edileceği ülkede tedavi imkânı bulunmayanlar
ç) Mağdur destek sürecinden yararlanmakta olan insan ticareti mağdurları
d) Tedavileri tamamlanıncaya kadar, psikolojik, fiziksel veya cinsel şiddet mağdurları hakkında sınır dışı etme kararı alınmaz.
55. maddede sayılan sınır dışı etmeye engel durumlardan birinin varlığına rağmen valilik tarafından sınır dışı etmeye ilişkin karar verilmişse, bu karara karşı süresi içerisinde itiraz edilmesi önerilmektedir.
Uluslararası çocuk kaçırma suçları ve çocuğun iadesi davası hakkında yazımız için : http://fatmatugcebilgin.av.tr/?s=yabanc%C4%B1
Deport avukatı iletişim ve deport lawyer information
BİLGİN HUKUK BÜROSU